Showing posts with label YIT. Show all posts
Showing posts with label YIT. Show all posts

Thursday, October 9, 2014

Syyskuu ja Q3 14 - tulos laahaa


      - punertaa




Talletukset, arvo, tuotto, osingot


Salkun tuotto syyskuussa oli -1,7%. Talletuksia tein 1079€. 

Oman pääoman arvo oli 88622€.


Q3 2014 talletin 3041€,
Arvonnousu 2779 ja tuotto siis - 0,3 %. 


Vuoden alusta talletukset olivat 7833€  eli hyvät 870€ kuukaudessa. 

Arvo nousi 13418 euroa, siis +17,8%. ja tuottoa tuli +7,4%.



Tulosta huononsi Nokian Renkaiden ja muutaman muunkin osakkeen kurssien lasku. Venäjä kummittelee.

Renkaiden ostoa jatkan silti edelleen pienissä erissä pilkkien ja luottamukseni yhtiön tulevaisutteen on säilynyt.

Elekta meni myyntiin stop loss-rajan rikkouduttua ja sen jälkeen kun epäily yhtiön luovasta tilinpidosta  syntyi. Myin myös YIT:n loppuerän.

Tappiollinen seikkailu on ollut Seadrill Ltd, jonka vaiheita olen selostanut aiemmassa merkinnässä.  

Aika näyttää, hätäilinkö turhaan. Jos - niin onnea voittajille. Sitä off shore- toiminnassa tarvitaan. 


Vuoden alusta talletukset olivat 7833€  eli hyvät 870€ kuukaudessa. 

Arvo nousi 13418 euroa, siis +17,8%. ja tuottoa tuli +7,4%.


Syyskuusta 2013 arvonnousua tapahtui 30,4 % ja tuottoa sain 11.5 %. Aivan tuuleen en siis ole kylvänyt rahojani, joskin tuotto on hidastunut kaiken aikaa. Tämä pätee osinkopoimintoihini. 

Seligsonin rahastosalkku puksuttaa tasaista +20 % annualisoitua tuottoa. Noinkohan pitäisi vetää johtopäätökset?


Ilahduttavaa on, että vuositasolla olen kyennyt säästämään keskimäärin yli 1000 euroa kuukaudessa. 

Tapahtumat

Syyskuun osingot euroina               232
Osingot Q3 2014                             659              
Osingot vuoden alusta                   4110
Osingot Q413 - Q314                   4327
Pääomitettu korko vuoden alusta    856




Osingot lisääntyvät vuosittain




Kaupanteko

Osto Kone
Myynti Elekta, YIT


Osto-ohjelma

Kiirettä ostoihin ei ole. Kallista on. Jonkinlaista korjausliikettä odotellaan yleisesti, vaikka kyse voi olla vain volatiliteetin lisääntymisestä.

Tässä vielä SEURANTALISTA.



















Kiitos mielenkiinnosta!

___________________________________________________________


Sivun katselut viime kuussa     9237


Monday, April 28, 2014

Venäjäriskiä alemmas


Myin puolet YIT:n osakkeista. Ruplan riski on suuri. Velkarahalla ei kannata leikkiä sankaria ja vouhastella ilman paitaa. Kun sikspäkki on heikossa kunnossa toisin kuin sillä toisella sekuropaatilla.

Tulosohjeistus vuodelle 2014 ennallaan

Konsernin toimialaraportoinnin mukaisen liikevaihdon arvioidaan kasvavan 0?10 %
vertailukelpoisin valuuttakurssein. Toimialaraportoinnin mukaisen
liikevoittomarginaalin arvioidaan olevan 7,5?8,5 % ilman kertaluonteisia eriä. 

Jatkunut epävarmuus yleisestä makrotalouden kehityksestä vaikuttaa YIT:n
liiketoimintaan ja asiakkaisiin. Ukrainan kriisin pitkittymisellä ja
mahdollisella kärjistymisellä olisi todennäköisesti negatiivinen vaikutus
yhtiön liiketoimintaan. 


Myynti YIT 195 kpl a' 7,28€. Osuus salkusta on 1,45%.























Wednesday, April 23, 2014

Tuloskausi Q1 14 alkaa. Salkun kalenteri. Koneen tulos



Tuloskausi on aluillaan. Tavallista levottomampi kevät on takana. Nokian renkaat antoi tulosvaroituksen. Salkkuyhtiöistä YIT:n tilanne kiinnostaa, samoin Okmetic.



23-04-2014 KESKIVIIKKO

Kone: osavuosikatsaus 3 kk (klo 12.30), lehdistötilaisuus (klo 14.15), analyytikkotilaisuus ja puhelinkonferenssi (klo 15.45)

"Markkinoiden tulosodotukset 

konsensusennusteen mukaan ovat: 

 Liikevaihto 1478 MEUR 
 Liikevoitto 178 MEUR 
 Osakekohtainen tulos 0,27 EUR 
 Uudet tilaukset 1697 MEUR 

Omat odotuksemme ovat pitkälti 
linjassa konsensuksen kanssa, 
mutta uusien tilauksien suhteen 
olemme varovaisempia. Taustalla 
on lähinnä huolemme Kiinan 
uuslaitemarkkinoiden 
heikentymisestä."
(Inderes)

24-04-2014 TORSTAI

Citycon: osavuosikatsaus 3 kk (n. klo 9.00)

Elisa: osavuosikatsaus 3 kk (klo 8.30), puhelinkonferenssi (klo 12.00)

Okmetic: osavuosikatsaus 3 kk (n. klo 8.00), tiedotustilaisuus (klo 8.30)

Sampo: varsinainen yhtiökokous (klo 14.00)

25-04-2014 PERJANTAI

Sampo: Osingon 1,65 e irtoaminen

YIT: osavuosikatsaus 3 kk (n. klo 8.00), tiedotustilaisuus, webcast ja puhelinkonferenssi (klo 10.00)


29-04-2014 TIISTAI

Orion: osavuosikatsaus 3 kk

UPM-Kymmene: osavuosikatsaus 3 kk

Fortum: osavuosikatsaus 3 kk (n. klo 9.00)


_________________________________________________________

Edit: Hupsista. Tulos oli parempi kuin osasi odottaa.



KONE Oyj, pörssitiedote, 23. huhtikuuta 2014 klo 12.30 Tammi-maaliskuu 2014: Ennätyskorkea saatujen tilausten taso ja vankkaa kokonaiskehitystä * Tammi-maaliskuussa 2014 saadut tilaukset olivat 1 730 (1-3/2013: 1 712) miljoonaa euroa. Saadut tilaukset kasvoivat 1,0 % historiallisin valuuttakurssein laskettuna ja 5,2 % vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna. Maaliskuun 2014 lopussa tilauskanta oli 6 175 (31.3.2013: 5 823) miljoonaa euroa. * Liikevaihto kasvoi 3,1 % 1 442 (1 399) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisin valuuttakurssein kasvu oli 6,6 %. * Liikevoitto oli 179,6 (160,4) miljoonaa euroa eli 12,5 % (11,5 %) liikevaihdosta. * Rahavirta liiketoiminnasta oli 325,4 (297,8) miljoonaa euroa. * KONE täsmentää vuoden 2014 liikevoittonäkymiään. KONEen liikevaihdon arvioidaan kasvavan 6-9 % vuoteen 2013 verrattuna vertailukelpoisin valuuttakurssein. Liikevoiton (EBIT) arvioidaan olevan 990-1 050 miljoonaa euroa, olettaen, että valuuttojen muuntokurssit eivät eroa merkittävästi vuoden 2014 alun tilanteesta. Aikaisemmin KONE arvioi liikevoittonsa (EBIT) olevan 980-1 050 miljoonaa euroa.


Avainluvut ------------------------------------------------------------ | 1-3/ 1-3/ 1-12/ | | | | 2014 2013 2013 | |Saadut tilaukset Me 1 729,7 1 712,4 6 151,0 | |Tilauskanta Me 6 175,4 5 823,1 5 587,5 | |Liikevaihto Me 1 441,8 1 398,7 6 932,6 | |Liikevoitto (EBIT) Me 179,6 160,4 953,4 | |Liikevoitto (EBIT) % 12,5 11,5 13,8 | |Rahavirta liiketoiminnasta Me 325,4 297,8 1 213,1 | | | |(ennen rahoituseriä ja veroja) | |Tilikauden voitto Me 143,3 125,8 713,1 | |Laimentamaton e 0,28 0,24 1,37 | | | |osakekohtainen tulos | |Korollinen nettovelka Me -371,3 -406,5 -622,0 | |Omavaraisuusaste % 35,0 37,7 43,7 | |Nettovelkaantumisaste % -28,1 -26,6 -36,1 | ------------------------------------------------------------


"Uusissa laitteissa Aasian ja Tyynenmeren alueen markkinan odotetaan kasvavan 
selvästi vuonna 2014. Kiinan markkinan odotetaan kasvavan noin 10 %."

Koneen kurssi pysynee nousussa. Nähtäväksi jää, menikö sivu suun mahdollisuus alentaa keskihintaa (30,35€).

Osuus salkusta on 8,50%.





































Thursday, February 6, 2014

Orion -monen tempun poni. Osto YIT

     Kuva: Orion

Jatkan vähän jänkkäystäni.Orion on ollut analyytikkojen hampaissa. Yhtiö on jo pitkään ollut useiden asiantuntijoiden MYY-listoilla, vaikka se tekee tasaista tulosta. 

Jo vuonna 2012 Kim ja Tom Lindstöm totesivat blogissaan:


"Stalevon ja Comptess/Compan -lääkkeiden tärkeimpien patenttien suoja umpeutuu tänä ja ensi vuonna. Analyytikot ja moni sijoittaja on siksi suhtautunut erittäin kielteisesti yhtiöön ja pelännyt osaketta kuin ruttoa. Mielestämme kurssi on diskontannut liiankin tehokkaasti patenttien umpeutumisen, eikä tilanne ole alkuunkaan niin huono kuin mitä moni sijoittaja luulee." 


Orionin tehtyä jälleen kerran hyvän tuloksen, kun liikevaihto nousi yli miljardiin euroon, liikevoittoa kertyi 277 miljoonaa 1,46 euron EPS:illä ja Q4/2013 ROE oli 40,1% ei asenne ole juuri muuttunut.


Seuraan Inderesin arvioita varsin tarkkaan. Nyt Inderes nostaa tahoitehintaa 17,00 euroon mutta säilyttää MYY-suosituksen. Ei voi välttyä vaikutelmalta, että analyysissa on hiukan selittelyn makua:



"Vaikka Orionille tärkeiden Parkinson-lääkkeiden myynti on laskenut vuodessa 17 %, muun tuotteiston kasvu (+10 %) onnistui nostamaan koko vuoden liikevaihtoa 3 % ja ensimmäistä kertaa yli miljardin euron.



Positiivista on se, että myynti on tasapainottumassa yhä laajemmalle tuoteportfoliolle ja Orion on pystynyt näyttämään markkinoille, ettei se ole vain yhden tempun poni. Negatiivista on se, että muun tuotteiston katetaso on alhaisempaa kuin patenttisuojattujen alkuperälääkkeiden. Alkuperälääkkeet vastaavat enää 39 % konsernin liikevaihdosta, kun se huippuvuonna 2011 oli 45 %. 

Olemme nostaneet FY’14 ja FY’15  liikevaihtoennusteitamme ylöspäin 3 % ja 2 % Q4-raportin jälkeen. Liikevoittoennusteemme samoille vuosille ovat nyt 9 % ja 2 % korkeammalla.

Olemme myös laskeneet ennustettamme tulevien vuosien veroasteesta 22 prosentista noin
21 prosenttiin, jonka takia osakekohtaisen tuloksen ennusteet nousivat suhteessa enemmän."

Alla on Inderesin laskelma tulevien vuosien kehityksestä numeroina. Kinski ei suostu myymään Orionia näillä luvuilla.



Oma kommentti: 
Vaikka tällä hetkellä Orion näyttää polkevan paikallaan on useita tutkimushankkeita menossa monessa faasissa. Lisään sopivan kohdan tullen omistustani ja nautin kohtuullisen -itse asiassa erinomaisen -hyvästä osingosta. 

Edit:

YIT teki odotettuakin huonomman tuloksen ja päivitti ohjeistuksensa.


YIT paivitti strategiset tavoitteet vuosille 2014 -2016 YIT:n hallitus on hyvksynyt päivitetyt tavoitteet strategiakaudelle 20142016. Muutoksen taustalla on vallitseva markkinaympäristö ja muutoksen ensisijaisena tavoitteena on kassavirta- ja sijoitetun pääoman tuottotavoitteiden saavuttamisen varmistaminen. Kasvutavoitetta muutettiin seuraavasti: -- Liikevaihdon kasvu keskimäärin 5-10 prosenttia vuodessa (aiemmin yli 10 prosenttia vuodessa) Muut 4.6.2013 julkistetut taloudelliset tavoitteet pidettiin ennallaan: -- Sijoitetun pääoman tuotto 20 prosenttia -- Operatiivinen kassavirta investointien jälkeen riittävä osingonmaksuun ja velkojen vähentämiseen -- Omavaraisuusaste 40 prosenttia -- Osingonjako 4060 prosenttia tilikauden tuloksesta Tavoitetasot perustuvat yhtiön osatuloutuksen mukaisesti raportoimiin lukuihin.

========================================================================

Rumasta tuloksesta johtuen kurssireaktio oli raju. Pahimmillaan YIT maksoi alle 8 euroa. Pitkällä aikavälillä YIT selvinnee vaikeuksistaan. Tilinpäätös löytyy täältä.

Osto YIT 200 kpl a' 8,10€

YIT on salkussa painolla 2.24%.

================================================================


Huomenna saamme nähdä, pääsenkö laskemaan Nokian Renkaiden keskihintaa. Kurssit ovat kovin volatiileja ja sitä pitää yrittää käyttää hyväksi vaikka en ajoittamista hallitsekaan. NRE1V on salkussa nyt painolla 5,57%. 


Elämme mielenkiintoisia aikoja.