Showing posts with label VWO. Show all posts
Showing posts with label VWO. Show all posts

Wednesday, April 2, 2014

Vakaata huojuvaa käyntiä. Maaliskuu 2014. Q1 2014


                Vakaata elämää

Maaliskuu tarjosi kuoppaista kyytiä sijoitussalkulle kuten koko alkuvuosi. Esimerkinomaisesti alla on kuva Nordnet-salkusta, josssa heilunta oli Nordnetin mukaan 18,9%. 

Volatiliteettia lisäsivät tammikuussa USA:n taperingpelot, sittemmin Ukrainan kriisi ja viimeksi Krimin ryöstö ja sen jälkikaikuina USA:n ja EU:n pakotepuheet ja Venäjän vastapakotteiden pelko. 

Markkina on tunnetusti pelokas otus; sanonnan mukaan kuin neuroottinen kissa. Sanonta tekee vääryyttä kissojen suvulle, sillä neuroottista kissaa en ole koskaan nähnyt. Kinskin kissat ovat aina olleet vakaita egoisteja ja opportunisteja. 

Seligsonin rahastosalkku pysyi ladulla jämerämmin, koska Venäjäriskiä ei siellä ole ole kuin indikaattoriksi otettu minimaalinen erä Russian Prosperity Fundia, joka näkyy olevan nyt -40% korvilla. Oston paikka?




Maaliskuun lopussa salkun arvo on 78414€. Talletuksia osinkoja huomioimatta kertyi 1197 euroa ja tulos valui miinukselle 3,14%.

Ykköskvartaali oli lohdullisempi. Talletuksia sain tehtyä 3479€ eli 1160 euroa kuukaudessa, mikä on hyvin puristettu ja tulos jäi karvan verran miinukselle eli -0,22%.




Salkku 28.2.2014                   79720

Talletus maaliskuu                 +1197
Salkku 31.3.2014                   78414

Tulos  maaliskuu                   -2503€  ~  - 3,14%


Osingot 546€


Q1/ 2014


Salkku 1.1.2014                   75204

Talletus Q1                       3479
Salkku 31.3.2014                  78414

Tulos  Q1                        -269€   ~  - 0,22%


Osingot Q1                      634€


Kaupanteko on kuvattu erikseen välilehdellä Portfolio +kaupanteko.




Koneen ja YIT:n osto-ohjelmia jatkoin. Pidättäydyin toistaiseksiNokian renkaiden lisätankkauksesta, johon ajattelin palata osingon irtoamisen jälkeen. 

Lisäsin salkkuun norjalaista vakuutusyhtiötä Gjendidige Forskring ASA sekä amerikkalaista rahastoyhtuötä  Prospect Capital.


PSEC ainakin lupaa maksaa huimaa 12,20% osinkoa kuukausittain, mikä olisi tietysti tuntuva raha köyhälle miehelle. PSEC:n tietoihin -lähinnä mainokseen pääset täältä


Kyseessä on hyvin korkeariskinen BDC (business development corporation), julkisen kaupankäynnin kohteena oleva pääomasijoittaja joka rahoittaa pientä ja keskisuurta liiketoimintaa. Johtotiimiä pidetään pätevänä. CEO John F. Barry hankki lisää firman osakkeita.


Morningastarin kokonaiskuva:
















Thursday, January 9, 2014

Tilinpäätös 2013


Kaamos alkaa olla ohi.

Sydäntalven päivät ovat kuluneet nopeasti lomailun merkeissä. Joulua vietimme tunturissa, missä postikorttimaisema pyhien aikana vaihtui vesisateeseen. Sijoitusasioita ei juurikaan ole tullut mietittyä. Kumppaneiden raportteja olen tutkaillut. Hyvin kunnioitettavia tuottotuloksia on ollut esillä, joskin muutaman maltillisesti kehittyneen yhdistelmäsalkunkin olen nähnyt.

Odotetusti Helsingin pörssi on lyönyt laudalta monet muut isommat indeksit. Joillakin pienyhtiöllä on ollut huikean korkeita kasvulukuja ja tietysti Nokian käänne on ollut suurelta osalta vaikuttamassa. Omaan salkkuun nousijoista ei sattunut kuin PKC, jonka vuosituotto on ollut yli 50%.

Joulukuussa salkku notkahti sekä kurssien kyykätessä että verotuksellisten myyntien seurauksena.

Joulukuun tuotto on -0,06%. Marras-joulukuussa myin pois kokonaan MFA:n ja Realty Incomen osakkeet. MFA palasi salkkuun useassa erässä ja sen osuus on nyt 6,60%. Koko salkun osakepaino on liki sata ja korkosijoitukset ovat käteiseen verrattavaa lyhyen koron rahastoa. 

Kiinteistöpaino on 15,30% mikä on tyydyttävää. Huomaan hermoilleeni turhan takia REIT-omistuksissa. On makuasia, oliko ”verosyistä” tapahtunut tappion ottaminen tarpeen vai ei. REIT vain näkyy olevan kovin volatiili näinä aikoina, vaikka osinkoa sellainen saattaa puksuttaa keskimäärin 6-7%.

Joulukuu
Myynti
Realty Income (O)

Osto
Orion
MFA -lisäys
XACT OMXS30

Nordnetin ETF-osto-ohjelmassa ovat lisäksi
DB X-Trackers MSCI Brazil TRN Index UCITS ETF ja
DB X-Trackers MSCI Japan Index UCITS ETF.

Talletus joulukuu 2013   2080
Salkku 30.11.2013         73173
Salkku 31.12.2013         75204

Joulukuun tulos -0,06%.

Tilinpäätös 2013

Salkku 1.1.2013 58000
Salkku 31.12.2013              75204
Talletus 1/2013 -12/2013      9546

Tulos +13,2%
Salkun arvo nousi +29,7%.

Osingot 2013                          2834
Osingot 2012                          1744

Osinkotuotto 4,88%
Osinkojen kasvu edellisvuoteen verrattuna on 62,5%.

Kaupanteko on vähentynyt oleellisesti. Kaupankäyntikulut ovat n. 0,7%.

Osakket ja sektorit. 
Vertailuindeksi Global-Flex.



Tarkempaa osake-erittelyyn palaan tuonnempana. Ja taas, ettei totuus unohtuisi. Salkun arvon kehitys.

Yhteenvetona 

vuodesta 2013 voi sanoa, että huonomminkin olisi voinut mennä. Tappioden realisointi söi tuottoa. Toteutumattoman tuoton puolella miinusta näyttää tällä erää vain VWO, joka toipunee aikananaan.

Sijoitustahtina olen kyennyt pitämään keskimäärin 795 euroa kuukaudessa.

Tavoitteena on edelleen 100k€ ylittäminen ennen vuoden loppua ja orinkotulojen lisääntyminen 4500 euroon vuodessa ja ydinsalkun kasvattaminen.

Vuoden aikana olen mielestäni oppinut valtavasti. Ennen kaikkea blogistikavereilta ja alan kirjallisuudesta, josta on erikseen nostettava esiin Jukka Oksaharjun uusin. Ajattelin ennakkotilata hetimmiten Pasi Havian ja kumppaneiden tuoreen kirjan. Matka jatkuu.

Vuodentakaisiin mietteisiin 

verrattuna tunnelma on rauhallisempi -tuli mitä tuli.

Huomaan olevani aika avuton tunnuslukujen arvioinnissa, arvonmäärityksessä ja muussa taloudellisessa viisaudessa.  Aina voi ainakin yrittää opetella lisää. Mitään suurta sijoittajagurua Kinskistä ei näillä eväillä saa. Saattaa olla, että tähänastinenkin menestys (lainausmerkeissä) on sattumaa.

Lainaus vuoden 2012 raportista: 

" Samalla tuli myytyä OP:sta siirrettyjä hyviäkin yhtiöitä pelkästä kaupanteon ilosta, mutta myös tarpeesta keventää kotimaista osakepainoa ja osakepainoa ylipäänsä. Salkusta poistuivat Nokia, AmerSports, Martela, TeliaSonera ja Orion."

Jälkiviisauden imelässä lämmössä Martela oli ainoa tolkullinen myynti. 

Meiltähän tämä käy.































Friday, October 4, 2013

OSTO -Nokian renkaat

Kuva: Wikipedia Hakkapeliitat

Nokian renkaat (NRE1V) antoi tulosvaroituksen aamulla. Pahimmillaan kurssi oli liki 10% syöksyssä, joskin markkinarektio vaimeni päivää kohti. Tankkasin lisää. Oston jälkeen Nokian renkaiden osuus salkussa on 7,2% keskikurssilla 33,39€. Hintava osake on edelleen (P/BV 3,2).

Yhtiön mukaan 

"Venäjän ruplan epäsuotuisa kehitys vuoden 2013 aikana heikentää Nokian Renkaat -konsernin koko vuoden liikevaihtoa arviolta 25 MEUR ja liikevoittoa arviolta 14 MEUR.
Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa kysyntä on elpymässä. Pohjoismaissa Nokian Renkaiden koko vuoden myynnin arvioidaan kasvavan hieman. Keski-Euroopassa yhtiön toisen vuosipuoliskon myynnin arvioidaan kasvavan..."

Pitkällä aikavälillä pidän Nokian renkaita vahvasti kehittyvänä yhtiönä. Sillä on hinnoitteluvoimaa ja hyvä kilpailuasema jakelun ja brändin kautta Venäjällä ja idässä. Se parantaa markkina-asemiaan koko ajan, josta osoituksena on markkina-osuuksien voittaminen kolmannen kvartaalin aikana kaikilla tärkeillä markkinoilla. 

P.S. Olin varannut rahat Exxonin ja Coca-Colan ostoon. Ne saavat nyt odottaa. Käteistä on syytä pitää varalla edelleen. Voi tulla lisää ostopaikkoja meillä ja muualla.

Osto-ohjelma 2013 -14 
(Muistiinpano mielen viereen omaan käyttöön. Saman tapaan merkataan järvellä hyvä kalapaikka tekemällä puukolla pykälä veneen laitaan.)

XOM
KO
MFA
TWO
CTI1V
ARR ??

VTI
WWO
OMXS30





















Tuesday, August 6, 2013

Heinäkuussa salkku +4,1%




Heinäkuussa salkun kokoonpano ei muuttunut. Talletuksia ei tehty, vaikka salkkupäivityksessä muulta näyttää. Korkosijoituksesta lainattiin vastaava osuus kuin mikä on lisätty Seligsoni kahteen osakerahastoon. Osinkoja maksoivat VWO, VTI, PJP ja Realty Income yhteensä 131 USD. Euromääräisesti omistus lisääntyi tileillä yhteensä 2526 euroa ja prosentuaalisesti +4,1%. 

Salkku 31.7.2013 kipusi arvoon 64233 €. Kun talletukset olivat 1-7/2013 yhteensä 3385 jäi alkuvuoden tulokseksi +4,9%. Salkku on siis toipunut kesänotkahduksesta hyvin.

Kuukausi on hyvä esimerkki siitä, miten raha tekee työtä, kun sijoittaja köllöttelee mökkilaiturilla.















Ilman sen kummempia kommentteja panen näkyviin vielä tarkkailulistan. Näiden lisäksi listalla ovat UHT, VNQ ja VIG.


Sunday, January 13, 2013




Avaan verhot, näen uuden kuun,
kiirehdin portaita alas jakamaan iloni;
arkoja sanojani ei kuule kukaan,
suvun suusta puhaltaa pohjatuuli.

-Li Tuan




Ohessa listaus tämänhetkisistä osakkkeista ja niiden maantieteellisestä painotuksesta. Korkorahastot ja valtionlainat (Joukkolainat 10,85%, käteinen 1,20% )  eivät tässä näy.

SLG OMXH25 myytiin miltei kokonaan pois, koska tavoitteena on edelleen kotimaisen osakepainon vähentäminen. Tilalle tuli lisäsiivu Realty Income Corp (O) ja VWO: ta. VWO on tähän saakka pelittänyt hyvin ja alhainen TER (0,18%) on sen etuja. En oikein tiedä, onko esimerkiksi EEM yhtään parempi. Ainakin se on kalliimpi.

REIT-osuus on nyt 6,37%. Eri lähteissä kehoitetaan hajauttamaan myös REIT, mREIT ja REIT-hybridipositioita. Tätä täytynee tutkia lähemmin. Toisaalta Realty Income vaikuttaa aika turvalliselta pitkän päälle.

Alustava tavoite sjoitusvarallisuuden kasvulle vuosille 2013 -14 on 100 000 euron ylittäminen vuoteen 2015 mennessä, kun nykyarvo on 58000 euroa.

Tiukkaa tekee. Vaatisi runsaan tonnin kuukausisäästöä noin 9% tuotto-odotuksella.Tällä erää en ole töissä vaan elelen eläketulon varassa. Autokin pitäisi vaihtaa, jos ryhdyn taas ajamaan pitkää työmatkaa "tuotannon" piiriin. Toisaalta, jos autoa ei vaihda, koituu n. 20 k€:n säästö. Nykyinen 2006 vm diedel-Octavia riittää ihan hyvin. Autoa tarvitsemme mökillä käymistä varten.

Veroprosentteja on korotettu ja hiljaiselo sijoituskirjallisuutta ja kaunokirjallisuutta, myös runoja tutkien saattaa itse asiassa tulla halvemmaksi kuin työ, josta menee veroa 51%.


Omistus
Suur-Eurooppa
Amerikat
Suur-Aasia
Paino
(%)
1.01
98.91
0.08
13.07
Fortum Oyj
100.00
0.00
0.00
9.69
PKC Group Oyj
100.00
0.00
0.00
7.48
17.99
21.08
60.93
7.34
Fiskars Oyj
100.00
0.00
0.00
6.61
Okmetic Oyj
100.00
0.00
0.00
6.50
Realty Income Corporation
0.00
100.00
0.00
6.37
UPM-Kymmene Oyj
100.00
0.00
0.00
6.36
Elekta AB
100.00
0.00
0.00
5.58
Nokian Tyres PLC
100.00
0.00
0.00
5.37
Sampo Oyj
100.00
0.00
0.00
3.43
0.00
100.00
0.00
2.75
Elisa Oyj
100.00
0.00
0.00
2.13
1.63
96.98
1.39
1.88
37.63
46.15
16.22
1.39
17.54
20.32
62.13
0.94
100.00
0.00
0.00
0.79
28.63
65.00
6.37
0.43
0.50
99.50
0.00
0.08