Showing posts with label EKTA. Show all posts
Showing posts with label EKTA. Show all posts

Wednesday, July 3, 2013

Alkuvuosi miinuksella humputtelun takia

täällä aurinko iskee suoraan ihmisten selkiin 
mutta öisin kuu imee 
ihmisten kasvot itseensä

- Hai Zi






Kevät ja kesä ovat olleet kiivasvauhtisia reaalielämän puolella, joten salkun raportointi on jäänyt retuperälle. Keväällä vietimme kivan mutta kalliin loman Hollannissa, missä ainakin Amsterdamin hintataso aiheutti lompakkoon edelleen tuntuvan loven. Ehkä olemme liian maalaisia loistohotelliin, jossa henkilökunta teki asennon aina kun onnuimme paikalle, aamulla oven rivassa oli Financial Times ja kotihengetär kyseli kolmesti päivässä, onko kaikki ihan varmasti hyvin. Kalja oli naurettavan kallista ja annokset kuin kärpäsen lika isolla lautasella.
Jos tuo on rikkaiden elämää, mieluummin möyrin mökillä, jossa vesi kulkee kun Kinski juoksee.                        

 Sijoitussalkussa on alkuvuoden aikana ollut pientä liikettä. Touko- kesäkuussa pelot korkotason nopeasta noususta saivat varsinkin riskisimmät  kiinteistösijoitukset syöksymään ja irrottauduin hallitusti Armour Residential REITistä (ARR), jonka tase vajoaa ja yhtiö saattaa olla todellisissa vaikeuksissa. Heiluntaa salkkuyhtiöissä on ollut muutenkin.

REIT-rintamalla MFA ja Realty Income jatkavat prskuttamistaan pienen notkon jälkeen. Suomesta otin kyytiin Cityconin ja seurailen myös Technopolista; samoin tuumin lisäostoja MFA:sta.  Pahaksi onneksi käteistä ei kesädippiä varten ole -syynä visan vinguttelu Amsterdamissa.

Kohdassa muut asiat Nokiasta on paljon ollut puhetta mutta NSN:n osto ei taida enää pelastaa, varsinkin jos myös Oulun tehdas myydään bulvaaneille, mikä olisi kehitysyksikölle lopullinen niitti ja älyttömyyden huippu. Ääliörallin emmeet kuitenkin saatiin kasaan. Epävakautta Nokialta on totuttu näkemään sen(kin) jälkeen kun "Seppo" on hypännyt lautalle. Technopolis otti ilmeisesti turhaan osumaa Renesasin lopettamisuutisen takia. Talvivaara menee omaa surullista tietään, joten sepä siitä. Onko kymmenen vuoden kuluttua pörssissä en uskalla sanoa.

Nettotulos tammi-kesäkuusta jää lievästi plussalle, mutta kun rehellisyyden nimessä pannaan mukaan kulutusvelka, tappio on -2,49%. Kun katsotaan annualisoitua tuottoa, se näyttäisi olevan Nordnetin puolella 13% ja Seligsonin salkussa 14%.





                                                                                                                       
















Nordnet.









Kevään osinkokertymä oli jo mukavasti 2076 euroa, mistä verojen jälkeen jäi uudelleen sijoitettavaksi 1668 euroa. Kuukausikertymä on nettona 278 egeä, mikä alkaa jo tuntua, jos siistimmin eläisi. Lisäksi kuukausisijoitus jäi noin 564 euroon ja sillä tasolla jatkan. Nordnetin ETF-sopimus on edelleen voimassa. Nyt vietetään kesää Oulujärven maisemissa ja annetaan rahan tehdä työtä.                                                      

                                                                                                                                                                     


Jos joku ihmettelee, miksi asetan sijoitusomaisuuden osaksi luottokorttivelan, syy on seuraava: se kuuluu osaksi sijoitustoimintaa. Kokeilimme vallan piruuttamme, osaammeko myös tuhlata niitä säästettyjä pennosia. -saada elämään säihkettä ja glamouria... Kyky hyödyntää saavutettuja varoja lienee myös kyky. Elämä ei ole pelkkää kituuttamista.

Kun  (ja jos) on varaa.











Wednesday, April 3, 2013

Kevättä kohti -Q1. Osaamattoman valitus.



Miten paljon asioita, miten kiireisiä! Taivas ja maa kiertävät ratojaan, 
aikaa on vähän. 
Kymmenentuhatta vuotta on liian pitkä aika pohdittavaksi: 
tartu vain tähän aamuun ja iltaan!


- Mao Tse-tung (1893-1973)




Vuodenvaihteen jälkeen suunnanmuutos kohti vakaampaa salkkua on jatkunut. Arvonnousu on kohtuullista. Onhan sitä tuottoakin muutama prosentti.


Tavoite 100 k€ 2014 lopussa on vielä kaukana. Indeksiä portfolio ei juuri hätyyttele. Verrattuna vuoden loppuun 2011 (21475€) mistä katson järjellisen sijoittamisen alkaneen salkun arvo on +290,7%. 




Salkun vuosihuollosta muutama sana.

Erinomaisessa kirjoituksessaan salkun vuosihuollosta Jukka Oksaharju antaa yksityiskohtaiset ohjeet salkun tuottavuuden laskemisesta.

Näin laskien Kinskin portfolion tulostuotto on 5,08%, P/E 19,9 ja osingonjakosuhde 59,4%. Tarkastelu vastaa tilannetta, jossa salkun strategiamuutos on vielä täysin kesken ja asiaan lienee viisaampaa palata syksymmällä. Suurin osa salkun uusista ostoista on tehty vasta kesän 2012 jälkeen.


Paljon parranpärinää ovat aiheuttaneet hallituksen kehysriihen linjaukset osinkoverojen osittaisen verovapauden poistamisesta ja näin piensijoittajien kurittamisesta peräti 43% osinkoveron korotuksella.

Koskapa asia näyttää olevan vielä vaiheessa, Kinski ei käytä energiaa tähän enempää. Ulkomaisista ETF-sijoituksista on tähänkin saakka maksettu 30% mukaan, joten jäitä hattuun. Epäilemättä jatkossa siirryn lisääntyvästi sijoittamaan Seligsonin rahastojen kautta. Tämänhetkinen pienehkö Seligson-omistus kehrää ihan mukavaa annualisoitua tuottoa 29,72%.
         



Ostoslistalla: VIG
Lisäksi Nordnetissa on huhtikuun alusta lähtien sopimus kuukausiostoista Kiinaan (DBX9), Indonesiaan (XAIN) ja Brasialiaan (DBX6) sijoittavista DB X-Trackers -ETF -osuuksista muutamalla satasella.


Vae victis; per aspera ad astra

Ja lopuksi valitteluosioon. Kaikkiin hyviin blogeihin pitää kirjata tyytymättömyyden ilmauksia. Nyt on niiden aika. Kuten tarkkaavainen lukija, jos sellaista yleensä on, on pannut merkille Kinskin tavattoman kömpelyyden eräissä perustaidoissa. 

Miten helkutissa Bloggeriin laitetaan sivulinkki, jos haluaisi vaikka kiinteän salkkuomistuksen jonnekin yläpalkkiin? Miten korrelaatio lasketaan? Miten se aikapainotettu tuotto taas menikään? Miten riski lasketaan? Taulukkolaskenta on silkkaa hepreaa ja grafiikkaa on käsittämättömän vaikeaa siirtää nettiin. Miten salkkua voi seurata Google Financen linkin kautta reaaliajassa? Ei voi tietää.

Kun on akateemisesti vallan toiselle alalle koulutettu maalaismies tällaisten juttujen opiskeleminen omin päin on varsin veemäistä, joskin palkitsee kun hoksaa jonkin itsestäänselvyyden, jonka nykynuoret oppivat jo peruskoulussa. Harjoitus siis jatkukoon.

Siinäpä niitä kehittämisen painopistealueita.

Tässä koko portfolio.


















Monday, December 3, 2012

Myynti ORION, osto Elekta AB, DXSU



Myin heti aamusta Orion B -position kokonaan tasolla 20,55€.

Orion on historiallisessa huipussaan ja voiton kotiutus on ajankohtaista. Vaikken isommin veksaile, tätä saa halvemmalla myöhemmin. Yhtiössä ja sen tuloksentekokyvyssä ei ole mitään vikaa. Osinkokin on hyvä. Vastoin analyytikkojen mielipiteitä arvelen Orionin pitävän pintansa nimenomaan uusien tuotteidensa perusteella. Paljon puhuttu Stalevon patentin raukeaminen tuskin Orionin kuppia kaataa, koskapa geneeriset entakaponi-tuotteet tulevat korvaamaan osan menetyksistä. Tuoreen tiedon mukaan Orion  kehittää budesonidi-formoteroli-yhdistelmävalmistetta laajentaakseen astman ja keuhkoahtaumataudin hoitoon tarkoitettujen inhaloitavien Easyhaler®- lääkkeiden tuoteperhettä. Täytyy toki muistaa, että ala on tiukasti kilpailtu.
 (Pitkän aikavälin oma suositus PIDÄ)

Voittoa +26,4%. Transaktio liittyy osakepainon alentamiseen. Kun hinta kohtuullistuu, ostan takaisin 70% aiemmasta määrästä ja siirrän painoa kiinteistöihin ja kehittyvien maiden korkoihin.

Seurannassa ja ostoslistalla edelleen DXSU ja uutena NRF, kuukausittain osinkoa maksava amerikkalainen kiinteistösijoitusfirma. Mortgage REIT:t (MREIT) nimensä mukaisesti sijoittavat varat asuntolainoihin, eivätkä kiinteistöihin. Ne lainaavat rahaa asuntolainoihin, ostavat olemassaolevia asuntolainoja tai arvopapereita, joiden takana on asuntolaina. Tulot kertyvät pääasiallisesti asuntolainojen koroista. Siten nämä REIT:t reagoivat korkomuutoksiin nopeammin kuin EREIT:t, sillä osingot muodostuvat kertyvistä koroista.


Pohdin salkkuuni oman pienen, hajautetun kiinteistö- ja rahoitusklusterin luomista osakkeista. Niihin kuuluisivat NRF, MAIN,  MFA NYMT ja  UHT. Näistä UHT operoi terveydenhuollon rakennuskannan, sairaaloiden ja hoitolaitosten parissa.  

Ennen tätä maailmanvalloitusta jatkan kuitenkin Elektan osto-ohjelmaani. Pyörittelen tuota mallisalkkua Morninstarissa, joka vaikka on vähän vanha ja hidas, kuten Kinski itsekin, on monipuolinen ja tietokannoiltaan laaja.

"Elekta (EKTA), joka on ruotsalainen sädehoitolaitteisiin keskittyvä yhtiö, joka on maailman parhaiten pärjäävien joukossa, top 2 joukossa. Pääomistaja on keksinyt tuotteen, on hyvin aktiivisesti mukana yhtiön toiminnassa ja yhtiöllä on markkina-asema kunnossa ja sitä myöten myös kannattavuus on kunnossa. Mikä tarkoittaa että kaikki edellytykset ovat olemassa hyvään kasvuun. Tässä tapauksessa voi todeta myös että yhtiöllä on rakenteellista kasvua kun väestö vanhenee."  
- Markus Larsson, Fondita

Elekta on siis kakkonen. Ykkönen on Varian Medical Systems, josta löytyy kattava analyysi täältä. Käytännössä EKTA ja VAR jakavat markkinat Siemensin vetäytyessä.


OSTO: ELEKTA AB  kurssiin 96,85SEK. Osuus osakesalkusta 7,0%.

OSTO: DXSU kurssiin 297,00€.  

Koska kyseessä on teknisesti ETF, lasken osuuden osakesalkusta. Se on 3,6%.

Osingot ovat jatkossa tärkea osa strategiaani. Tällä hetkellä osinkoja tulee kuukaudessa 151 euroa kun tavoite on 707€ /kk. Luvulla on sillä tavalla symboliarvoa, että se olisi samansuuruinen kuin Suomessa nykyisin maksettava takuueläke...