Showing posts with label Myynti. Show all posts
Showing posts with label Myynti. Show all posts

Sunday, April 17, 2016

Q1 2016. Polkumylly ja teurastuspuuhia.



Muuan maailmanhistorian merkkimies heittäytyi perin runolliseksi uudenvuoden yönä kauan sitten. - Kuka? (  - vastaus lopussa..*)

Joskus minä vihaan isoa kaupunkia,
kuinka kaunista ja miellyttävää on olla täällä,
joskus en koskaan haluaisi palata.

Lapset odottavat meitä ovella myrskylyhtyjen kanssa,
lumimyrsky raivoaa ulkopuolella,
kuinka paljon parempaa on tarinoida takan äärellä.

Omaatuntoani kalvaa se, että meillä ovat asiat täällä niin hyvin
mutta minun on pian palattava polkumyllyyn.



Maaliskuussa osinkoja on tullut bruttona 933 euroa, jotka verojen jälkeen palautuvat salkkuun.




Osinkokertymän näkymä ulottuu puoleen väliin huhtikuuta.

Summat linkin takana.

Seligson-salkun allokaatio.



Seligsonin salkun historiaa.





Sama aika Nordnetilla. Olen kehnompi aktiivisijoittaja kuin indeksi.



Tässä linkki koko salkkuun.

Velkaisuus.





Kuten kuviosta näkyy, sijoituslaina on roihahtanut yli äyräiden. Se kyllästyttää. Miksi polkea? Olen päättänyt tehdä asialle jotain ja ryhtyä panemaan teuraaksi osan yhtiöistä. Turhat rönsyt ja tappiolla olevat omistukset on syytä myydä.

Teurastuslista.

Alustava listaus suunnitelluista myynneistä on seuraava:

-Avance Gas Holding kokonaan. Tappiolla 36%.
-Aspo  (25%). Hyvä yhtiö, rahaa on saatava. +-
-Elisa 33%. Voitolla 120%. 
-Fortum 33%. Tappiolla 14%.
.Nokia 25%. Hiukan tappiolla.
-Nokian Renkaat 20%. Voitolla.
-Investor 100%. Omistan samoja yhtiöitä indeksin kautta.
.QQQ 100%. Voitolla 80%. Omistan yhtiöt toista kautta.


Näillä myynneillä kustannusvaikutus verotukseen olisi neutraali. Allokaatiossa pienet yhtiöt korostuvat hiukan. Nykyinen Nordnetin sijoituslaina 42000 euroa 0,99% korolla puolittuu ja koko portfolio on paremmassa asemassa tulevaa varten - on se millainen hyvänsä. Myyn vain osan ja jatkan myyntejä edelleen.

Tavoite on reilusti alle 10% vipu, jonka voisi maksaa pois kuukausittain 12 kuukauden aikana pidättymällä lisäostoista. 

Kaikki korkopositiot ajattelin myös realisoida, sen mitä kevään myynneistä enää jäi.

TAVOITE ON VELATON SALKKU.

Nämä ovat alustavia suunnitelmia.  Vaikutus tuleviin osinkotuottohin olisi 0,04* 42000 =1680. Ei kohtuutonta.

Velka on rasite.  Meno mahdolliseen taantumaan 42 k€ velkalastissa estäisi lisäostot. Koska ajoittaminen  ei onnistu, nyt on yhtä hyvä aika myydä kuin koska tahansa. 






Mitäs tuumaatte?












______________________________________________________________

Sivun katselut tänään
142
Sivun katselut eilen
352
Sivun katselut viime kuussa
11 220
Sivun katselujen koko historia
287 480
_



_______________________________________________________________

*Tuntematon runoilija on propagandaministeri ja kielen virtuoosi Joseph Goebbels päiväkirjassaan 31.12.1940. Barbarossa-suunnitelma oli valmistunut kaksi viikkoa aikaisemmin. Runo on julkaistu Paavo Rantasen teoksessa Suomi kaltevalla pinnalla. Suomentajaa ei mainita.




Sunday, March 8, 2015

Tuulimyllyn lämmittäjä. Helmikuu 2015

       - Karvahattuanalyytikko pohtii tuulimyllyn lämmityksen ohella karvahatun olemusta

Näinä aikoina ei mahda olla suurikaan yllätys, että sekä salkkuni oman pääoman arvo että vivutettu  arvo kolkuttelevat kaikkien aikojen korkeimpia lukemia lähes päivittäin. 

Osakemarkkinoilla ollaan nyt hurmiossa, johon näennäisen hyvät uutiset ovat kuin huomaamatta useimmat meistä höynäyttäneet. 

Ukrainassa on saatu aikaan erittäin hauras ja epäilyttävä tulitauko; EKP alkaa mättää markkinoille läjäpäin ilmaista rahaa, öljyn hinta on alhaalla ja markkinakorot ovat sillä tasolla, että suursijoittajat maksavat rahan säilyttämisestä turvasatamissa, jollaiseksi Suomikin on näköjään laskettu. Euro devalvoituu kovaa kyytiä ja teoriassa kaikki on hyvin. 

Osakkeet ovat ainoa mahdollisuus rutiköyhille rikkaille  saada edes hiukan tuottoa, ettei kohtaloksi koidu joutuminen köyhien miljonäärien ukkokotiin, mitä kohtaloa  Scrooge McDuck kovin pelkäsi. 

Yleisenä trendinä näyttäisi olevan nousukausi tai ainakin sen odotus aikana, jolloin tavallisen elämän, makrotalouden kehitys on kokonaan irronnut markkinajohdannaisista. 
Kuplaa siis taidamme rakentaa.

Lisäksi ensimmäiset piensijoittajille tarkoitetut osakkeiden ostovihjeet alkavat esiintyä iltapäivälehdissä, fear-greed-indeksi vihertää ja sijoittajat ostavat osakkeita peläten jäävänsä junasta. 

En osaa arvata, onko tämä suuren onnen tai onnettomuuden edellä vai sittenkin siltä väliltä. Ihmeenä on pidettävä, jos alkuvuoden nousuralli jatkuu kovin pitkään. 

Helmi- maaliskuun taitteessa kevensin salkusta vähemmäksi eniten nousseita osakkeita; hiukan (15%) Fortumia, UPM:n osakkeita ja jopa muutaman Koneen osakkeen. Verotuksellisesti optimaalista kotiutusvaraa on viitisen tuhatta tälle vuodelle. Ensi vuonna neljän vuoden takaiset tappiot jäävät muuten käyttämättä verotuksessa. Kieltämättä on kovaa myydä nousevaan kurssiin. Pieni spekulantti sisälläni kuiskii, että noin ja noin paljon olisi tämäkin noussut jos.-

Syynä 60-70% voittojen osakotiutukseen oli tarve saada lainoitusastetta pienemmäksi.  Nyt se on noin 21%, mitä pidän edelleen liian korkeana. Tavoite tänä vuonna on päästä alle 10% lainoitusasteeseen koko salkun arvosta. 

Otin lainoitusominaisuuden käyttöön joulukuussa 2013 ja kieltämättä oman pääoman kehitys vauhdittui mukavasti. Salkun oman pääoman arvo on lisääntynyt vuoden 2013 lopusta rutkasti ja tuottokin on ollut kohtuullista, lähinnä indeksiä nuolevaa, ei kuitenkaan indeksiä voittavaa, mikä onkin sivuseikka. 

Lisään salkkuuni tasaisesti pääomaa 800-1000 euroa kuukaudessa ja lisäksi osingoista tuleva runsaan 6000 euron kassavirta alentaa edelleen lainoitustarvetta. Tällä erää vipusalkun lainoitusarvosta kolmannes on käytössä.

Lainoituslimiitin ulkopuolelle olen hiljakseen kerännyt indeksiosuusrahastoja ja korkosijoituksia ja muuta likviditeettiä, jotta en joudu vastentahtoisiin myynteihin jonain kauniina aamuna, kun kurssit romahtavat ja rahoitusyhtiö alkaa alentaa arvopapereiden lainoitusasteita.

Helmikuun lopussa salkun oman pääoman arvo oli 109444 euroa. Talletin 958 euroa ja tuottoa tuli 7,6%. Alkuvuoden tuotto oli 19%, mikä osoittaa jotain poikkeuksellista olevan meneillään. Velan ja salkun oman pääoman suhde on 0,26 ja lainoitusaste siten 21%.

Osinkoja tuli USA:sta yhteensä 297 USD eli euroina 262. Eri valuutoissa maksetut osingot jätän kyseisille valuuttatileille odottamaan lisäostoja. 





Vuositasolla helmikuun lopusta 2014 helmikuun loppuun 2015 osinkovirta on jo 5792 euroa, kun se vastaavana jaksona 2013-2014 oli 2882 euroa ja ja sitä edellisenä 2012 -2013 ajanjaksona 1784 euroa. Kuukausien erot alkavat hiukan pienentyä.




Salkun oman pääoman arvo on noussut  vuodessa 79720 eurosta 109444  euroon eli 37%. 
Ahkera säästäminen ja onnenkantamoisena tullut tuottonousu ovat ilmiön takana ja mennyt ei ole tae tulevasta. Tässä nyt lyhyt ajattelu ja pitkä harkinta kisaavat, mitä pitäisi tehdä. 

Edellinen kehottaa "ota rahat ja juokse", jälkimmäinen muistuttaa että 50% lasku edellyttää 100% kasvua, joka taitaa olla vasta menossa ja toisaalta reipas korjausliikekään ei olisi katastrofi vaan mahdollisuus.

Aika näyttää kuinka äijän käy. Odotan ja alan suunnitella ruusupenkkejä.






















______________________________________________________________
Sivun katselut viime kuussa
11 564


Monday, February 2, 2015

On se Kone


                                                      Ylös vai alas?

Aloitin kansainvälisen hissi- ja liukuporrasyhtiö Koneen osto-ohjelman kutakuinkin tasan vuosi sitten  -epäröiden tosin. Kautta historian yhtiötä on pidetty kalliina. Sitä se onkin. 

Ostojen hajauttaminen liki vuoden jaksolle kannatti. Keskihinta on nyt 30,37€ ja voitolla ollaan +30%.  

Osuus salkusta on toiseksi suurin eli 9%. 
Nokian Renkaiden kanssa Kone pitää suurimman yksittäisen osakeomistuksen paikkaa vuorovedolla. 

Tulos 2014

Koneen tulos oli jälleen hyvä. Tilaukset, liikevaihto ja voitto kasvoivat. Oman pääoman tuotto ROE oli huimat 41%. Osinkoehdotus on 1,20 euroa. Lisäosinkoa pidetään mahdollisena, sillä tase on vahva ja velkaa ei juuri ole. Omistaja-arvon kasvattaminen siis sujuu. Johto on tehtäviensä tasalla. Pääomistajasuku on mukana vahvasti ja uusi CEO on näyttönsä antanut.



KONE yrityksenä

KONE on yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä. Tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. 


KONE tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita, automaattiovia ja integroituja ratkaisuja parantamaan käyttäjäkokemusta rakennuksissa ja niiden välillä. KONEen palvelut kattavat rakennuksen koko elinkaaren, alkaen suunnittelupalveluista aina laitteiden huoltoon, korjauksiin ja modernisointiin. 

Vuonna 2014 KONEen liikevaihto oli 7,3 miljardia euroa ja vuoden 2014 lopulla henkilöstömäärä yli 47 000. 

(Kone. Kotisivu)

Heti tuoreeltaan analyysipalvelu Inderes arvioi arvostuksen jo menneen överiksi ja  kehottaa vähentämään.

"Korkea arvostus nostaa osakkeen riskejä Osakkeen arvostustaso on mielestämme erittäin korkea. Osakkeen 2015e EV/EBIT on vajaat 17x ja EV/EBITDA vajaat 16x. Nämä kertoimet ovat haastavia sekä absoluuttisesti että suhteessa verrokkeihin. Arvostuksessa rajat alkaa mielestämme tulla vastaan, vaikka Kone on erinomainen yhtiö. 

Nykyinen arvostustaso ei kestä heikkouden merkkejä, jotka voisivat johtaa preemion supistumiseen ja painaa osakekurssia alaspäin."

Avainluvut Inderesin mukaan:






Thomson Reutersin keräämä konsensusennuste on jonkin verran optimistisempi. Osakekohtaisen tuoton arvioidaan lisääntyvän tasaisesti lähivuosina. Osinkojen kasvu on ollut 25% viidessä vuodessa.

Konsensusennuste kurssiksi on 35,30.


Osinkosuhteen ennuste Reutersin mukaan



Kone ohjeisti vuoden 2015 liikevaihdon kasvun olevan 6-9 % vertailukelpoisin valuuttakurssein ja liikevoiton olevan 1130-1230 MEUR olettaen, että valuuttojen muuntokurssit pysyisivät suunnilleen tammikuun 2015 keskimääräisellä tasolla. 
Ohjeistus sisältää siis euron heikkenemisestä tulleen positiivisen vaikutuksen. 

Omat toimet


Vastoin analyytikkojen - mielestäni lyhytnäköisiä -ennusteita ja suosituksia pysyn Koneen tyytyväisenä omistajana. Pidän Konetta Suomen pörssin helmenä. On mukava olla kyydissä. Lisäksi olen alkanut vihdoin tajuta sivuille vilkuilun tarpeettomaksi. 

Lyhyesti: koska ajoittaminen on mahdotonta eikä koskaan tiedä, mitä tuleva tuo, on parasta satsata laatuun. Muuhun köyhällä ei ole varaa -saati rikkaalla.

Silti, mikäli jonkin markkinahäiriön tai korjausliikkeen vuoksi osake halpenee olen valmis lisäämään osuutta salkussa. Kiinan tuleva kehitys määrittelee paljon. Toisaalta jokseenkin suhdannevapaan, pitkillä sopimuksilla tehdyn huoltotoiminnan osuuden lisääntyminen tukee hyvää kehitystä. 




P.S. Mielenkarvaudekseni lukaisin aiemmassa linkissä olleen maininnan UPM:n myynnistä. Aivan tolkuton tempaus!

 "Samalla kevennän yli 10 % osuuteen noussutta UPM Kymmene omistusta hieman." 












Wednesday, October 29, 2014

Hups! ARCP:n oma näppäryys kolahti


                                                                                                                                       Kaikki makia ei ole sokeria.
Tankkaus vai exit? Siinä pulma kun herkkä sijoittaja kuulee joutuneensa huijatuksi. Asiaa voisi luonnehtia katastrofiksi.

Kaikki hyvä ei (ehkä) ole totta. ARCP on rankassa laskussa. Tuloslukuja olisi uutisen mukaan tietoisesti vääristelty.


 ARCP ilmoitti virheistä vähintään kahden viimeisimmän osavuosikatsauksen tuloksissa.  Osa virheistä  on ollut tahallisia. Asia on sijoittajapiireissä otettu raskaasti.
"The Audit Committee's investigation conducted to date has not uncovered any errors in the consolidated financial statements (prepared in accordance with U.S. GAAP) for the three months ended March 31, 2014. 
However, based on the preliminary findings of the investigation, the Audit Committee believes that the Company incorrectly included certain amounts related to its non-controlling interests in the calculation of adjusted funds from operations ("AFFO"), a non-U.S. GAAP financial measure, for the three months ended March 31, 2014 and, as a result, overstated AFFO for this period. The Audit Committee believes that this error was identified but intentionally not corrected, and other AFFO and financial statement errors were intentionally made, resulting in an overstatement of AFFO and an understatement of the Company's net loss for the three and six months ended June 30, 2014."
Portfoliossaon 170 American Realty Capital Properties Incin etuoikeutettua osaketta (n. 3,5% koko salkusta). Kun varsinaisen osakkeen hinta on tätä kirjoitettaessa 36% syöksyssä, etuoikeuttettu osake dippasi 11%. 

Etuoikeutettu osake on hiukan erilainen osake.

Osakkeilla ei ole ääniaavaltaa
Osakkeille maksetaan kiinteää (tai joskus vaihtuvaa) osinkoa (esim. 6%) liikkeellelaskuhinnasta (yleensä 25$)
Osinko maksetaan etuoikeutetuille osakkeille aina ennen kuin osinkoa saa maksaa kantaosakkeelle
Osakkeet on tietyn päivän jälkeen lunastettavissa alkuperäiseen hintaa
Osingot kumuloituvat” (ei aina), tarkoittaen että jos yritys ei jostain syystä pysty maksamaan tiettynä aikana osinkoa etuoikeutetuille osakkeille, niin nämä maksamattomat osingot jäävät kirjanpitoon odottamaan. 
Maksamattomat osingot maksetaan ennenkuin kantaosakkeelle voi jakaa osinkoa.
Osake on etuoikeutettu kantaosakkeisiin nähden myös yrityksen konkurssitilanteessa. Mutta samalla asema on kuitenkin heikompi kuin varsinaisilla velkojilla.( Asiatiedot on lainattu sivustolta http://www.osinkosijoittaja.com/. )
Suosittelen sivustoa kaikille. 

Tietysti voisi jäädä odottelemaan etuoikeutetun suojaa. 
En lähde arvuuttelemaan ARCP:n mahdollista kohtaloa. Ostin osakkeet kesällä keskihintaan $23,53 ja myin ne hintaan $20,59 -  siis $2,93 tappiolla. Osinkoa yhtiö ehti maksaa $36. 

Kohtalainenkin velkavipu tekee varovaiseksi.

EDIT:
Hiihtäjät eivät ole käyttäneet epoa.
Yhtiön oma conf call.


























Tuesday, October 7, 2014

Rahat pois



Mutta minähän halusin vain istua verannalla syksyisen iltapäivän auringon säteissä keinutuolissa viileää olutta siemaillen.

...Mutta aurinko aiheuttaa melanoomaa, keinutuoli voi keikahtaa ympäri, pää kolahtaa, lasi kaatua tai olut pilata maksan. Riskit voivat toteutua. Niitä on hallittava.

Turvallisuusuhkien poistamisen jälkeen minä sitten könötän  turvavöihin kytkettynä lattiaan pultatussa tuolissa pyöräilykypärä päässä sateessa ja kaljakin on loppunut.

Myynnissä hyvä osake. 

Keväällä iskin silmäni todelliseen löytöön. Tässäpä herkkupala. Tasaista osingonkasvua ja verrokkeihin nähden hyvä, uusi kalusto. Ohjaimissa taitavaksi tunnettu tiimi, puikoissa kasvollinen pääomistaja, vanha kettu. Arvosijoittajan unelma.

Tunnuslukuja:
ROE 47,7
ROI   22
P/E    2,95
P/S 2,36
P/B   1,15

Dividend Yield 16.1
Dividend Yield - 5 Year Avg. 8.05
Dividend 5 Year Growth Rate 25.3
Payout Ratio(TTM) 11.1

Myin tämän herkkupalan. Kyseessä on tietysti Seadrill Ltd.


Kun tarkemmin perkaa, osinkohistoria ei olekaan niin vakuuttava, Yhtiön lainataakka on raskas.

Seadrillin  osinkohistoria ja täällä tarkempi erittely historiasta.

Ostin yhtiötä laskevaan kurssiin  kesäkuusta  lähtien useaan otteeseen. Huonoja uutisia on riittänyt.

Tor Olav Troemin ero, öljyn hinnan lasku,  pääomistajan mahdolliset terveysongelmat ja Ukrainan kriisiin liittyvät Venäjä-pakotteet. huolestuttavat.

Seadrill on hyvä, joskin velkainen yhtiö, joka kärsii off shore -markkinan yleisestä heikkoudesta. Laitteiden käyttöasteet ja päiväansiot alenevat ja Seadrillin talousjohtaja varoitti viime kuussa, että huonot ajat kestävät vielä ainakin pari vuotta.

Tuleva öljyn hinnan kehittyminen ratkaisee, kuinka nopeasti ala toipuu. Tavoitehintoja on alennettu ja yleisesti veikkaillaan, että osinkoa joudutaan leikkaamaan viimeistään 2016, minne on runsas vuosi aikaa. Osinkojen leikkaamista rahastot eivät katso hyvällä ja saattaa olla, että nykyisessä myyntiaallossa on kyse paitsi bulleropaniikista myös sellaisesta, mitä minä en tiedä. Salaliittoteoriat Venäjän panemisesta polvilleen öljyn hintaa manipuloimalla tuskin pitävät paikkaansa.

Oslon pörssissä osakkeen kurssi on laskenut vuoden ylimmästä arvosta 285 NOK arvoon 160 NOK eli 44%. Noustakseen takaisin samalle tasolle Seadrillin pitäisi nousta 124 NOK eli nykyhinnasta +78%, mikä on aika kova nakki.

Jotta pääsisin omilleni (216 NOK) osakkeen arvon pitäisi nousta  56 NOK eli  +35%. Tämä ei ole mikään mahdottomuus sykliselle osakkeelle, päin vastoin on jopa todennäköistä että nousu tapahtuu jollain aikavälillä.

Öljyala on syklistä ja nykyisessä epävakauden tilassa ei ole mitään varmuutta että toipuminen tapahtuisi nopeasti.

Kun piti valita, haluanko jatkaa ostoja laskevaan kurssiin vai lähteä jäähylle, valitsin jälkimmäisen.

Myynti:

Seadrill Ltd  190 kpl. Keskihinta 216 NOK, myyntihinta 160 NOK. Transaktiokulut yhteensä 332 NOK, osingot ennen veroja 872 NOK, Ennen myyntiä SDRL edusti salkussa 3,1% osuutta.

Tappio 10640 NOK  - 1298€


Seadrill: kurssi 1 vuosi

Jokaisessa pilvessä on reunansa.

On tarpeen tuoda asian tämäkin puoli esiin, jotta tappion ottamisen idea hiukan avautuisi. Olen saanut salkun ulkopuolisesta lähteestä pääomatuloa 4k€. Tulosta on jo pidätetty pääomavero ja ensi vuoden verotuksessa vero kuittaantuu tällä myyntitappiolla.

Olisikohan aika ryhtyä vakaisiin osingonkasvattajiin,  Niitä ovat vaikkapa Coca-Cola, PG, Kelloggs tai Colgate-Palmolive ja REIT-osastolta Realty Income. Norjassakin on monta hyvää ja vakavaraista firmaa.

Kuljenko lauman mukana? Kyllä vain. Silloin kun se on järkevää. En pidä riskistä enkä lyö vetoa. Sijoittajat hokevat jonkun amerikkalaisen äijän -jonka nimeä en nyt saa mieleeni -muka lanseeraamaa ajatusta, että pitäisi olla ahne kun muut pelkäävät.

On syytä muistaa myös sanonnan suomalainen ja arkijärkisempi versio, se joka puhuu ahneen lopusta.

Palataanpa syksyiselle lasiverannalle, lämpösäteilijän ja kissan kupeeseen. Keinutuolin sijaan taidan valita laiskanlinnan, sytyttää kynttilän ja kohdistaa muutaman lämpöisen ajatuksen arktisen Karan meren ahavoituneille öljynporaajille. Kyllä te pärjäätte ilman minun pennosiani. 
Taidanpa kietoa kaulaliinan ja vaihtaa villasukat.

Aika nostaa lasi tappiolle. Cheers!




































Tuönohjaaja toimeliaana.







Tuesday, September 23, 2014

Volatiilia tanssia ruusuilla Venäjän varjoissa. Koneen osto-ohjelma valmis

Täällä vietimme kesän toukokuun alusta lähtien. Lämminta riitti. Ruokana "kalaa ja pottua". Edellistä järvestä, jälkimmäistä naapuriviljelijän pellosta suoraan. Mitä muuta kaivataan, ei kai mitään. -Jos joku saa päähänsä olla kateellinen, voin kertoa, että maksan paikasta kohtuullista vuosivuokraa. En halua sitoa pääomaa turhaan. Tämä taitaa silti olla elämässä sitä ihaninta turhuutta, asuminen metsässä vailla mukavuuksia, kauppa ja markkinan humu kaukana, rauha lähellä.

On aika purkaa kesän salkkutapahtumia ja kertoa nykyajatuksista. Venäjä-pakotteet näkyvät selvästi salkkuni tilanteessa. YIT, Nokian renkaat ja nyt myös Seadrill ovat ottaneet osumaa, Fortum vähemmän. Rauhallisesti seurailen tapausten kulkua.

Heinäkuussa salkun tuotto aleni 1,9% ja vastaavasti elokuussa nousi +1,86%. Talletuksia tein heinäkuussa 926 eurolla ja elokuussa 1000 eurolla.

Arvonmuutos. Oma pääoma

30.6.2014    85843
31.7.2014    85435
31,8,2914    89068  

Vivutettu arvo 123568

Arvon lisäys vuoden alusta on 13864€ (+18,4%), mistä talletuksia 6755€ ja arvonnousua 7109€ (+9,45%). Osingoista puhdistettu tuotto vuoden alusta on 3501€ eli +6,5%. Osingot on kokonaisuudessaan sijoitettu uudelleen. Huolimatta kesäkaudesta talletus- eli säästövauhti on säilynyt hyvänä (844€/ kk).

Viivoitinanalyysin antama "ennuste" salkun arvolle vuoden lopuussa on 109864€, mikä tuskin toteutuu osingonmaksun hidastuessa syksyä kohti. Lähellä vuositavoitetta (100000€) kuitenkin käydään.


Vipu

31.8.2014 velkaosuus on 34500€ ja pääomitettu korko 729€. Salkun omistuksille määritelty lainoitusrvo on 74000€. Marginaali on siten 39500€.

Ymmärtääkseni velkavivutetun salkun marginaalin vahtiminen ja oman pääoman osuuden pitäminen riittävänä ovat avainasia.

Jos marginaali uhkaa hiipua, on lisättävä omaa pääomaa. Velan lyhentäminen alentaa riskiä.

Oman ajatteluni mukaan hajautuksen pitää olla mahdollisimman hyvä ja lisäksi portfoliossa on markkinahäiriöille hitaammin reagoivia osia, ennen kaikkea indeksirahastoja, kiinteistöjä ja vähemmmässä määrin korkorahastoja. Silti voi käydä hassusti. Vivutettu salkku ei kestä pitkää unohdusta.

Seuraavassa hahmottelen, miten käy jos markkinat romahtaisivat yhdessä yössä. Yleensä näin ei käy ja asioihin voi reagoida ajoissa. Varalla on oltava salkun ulkopuolista, helposti likvidiin muotoon saataavaa omistusta.

Laskuharjoitus Case Kinski  -"Ikävä tapaus"
Oma pääoma 89
Velkaosuus    34,5
Yhteisarvo    123,5
Lainoitusarvo 74
korot             1,4

Jos  salkun arvo romahtaa vaikkapa 60%  todennäköisesti lainoitusarvot vähenevät vielä enemmän tai lainoitus lopetetaan. Kun marginaali loppuu, saattaa rahoitusyhtiö aloittaa pakkomyynnit ellei pääomaa lisätä.

Siinä tilanteessa salkun arvo olisi  0,4 * 123,5 = 49,4 ja laina edelleen 34,5. Oman pääoman osuus -siis se mihin romahdus todellisuudessa kohdistuu on tämän jälkeen 0,4 * 89 =35,6.

Vaihtoehdot

1. Jäljellä olevat assetit myydään -jos saadaan kaupaksi - ja velanmaksun jälkeen jää 14,9  rahaa. Pyyhitään tomut vaatteista ja kokemusta rikkaampana vannotaan, että täst'edes kaikki rahat tullaan tuhlaamaan viinaan, naisiin, sämpylän syöntiin ja retkiin.

2. Otetaan jäljellä oleva raha ja sijoitetaan halventuneisiin osakkeisiin.

Jos olen laskenut väärin, pyydän välitöntä palautetta.

Eräs sangen viisas mies on sanonut velka-asiasta hyvin. Leikkaan sen tähän, koska ajatus on muotoiltu kirkkaasti ja kirjoitus on ilmestynyt julkisessa sanomalehdessä.

"...Hyväksymällä suuremman varianssin tuoton odotusarvoa saa kammettua ylöspäin. Siinä ei synny mitään "ilmaista lounasta" tai muutakaan ylimääräistä tyhjästä vaan siinä on vaakakupeissa lisätuotto vastaan lisävarianssi. 

Saatava lisätuotto-odotusarvon hinta on se lisävarianssi. Sijoittajilla on kuitenkin erilaiset riskiprofiilit, joten toisille toinen on hintaa arvokkaampi ja päinvastoin ja seurauksena jaamme ne sijoituspositiot sopivasti keskenämme.


Jos vivutat niin tuotto-odotuksesi nousee. Tämä on lähinnä tautologia."



Nimimerkki VilleU Kauppalehti 10.7.2013 (http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=229049&start=15&tstart=0)


Että näin.


Osingot

Heinäkuu 2014
PJP, VTI, KO, HTA, STAG, PSEC

Yhteensä 157€

Elokuu 2014
QQQ, MFA, PG, STAG, ARCPP, PSEC

Yhteensä 271€

Osinkokertymä vuoden 2014 alusta                  3608€
Osinkokertymä 1.9.2013 -31.8.2014                 4408€
Valuutat EUR, SEK, NOK, USD
Veroprosentti 25,5%
Osinkosuhde 1 vuosi 31.8.14 opo-arvoon  4,95% ja  koko pääoman arvoon suhteutettuna 3,6%.

Näyttää siltä, että osinkotavoite vuodelle 2014 täyttyy (4500e).

Heinä- ja elokuussa ostin lisää Nokian renkaita, hiukan Technopolista, kaikkia Nordnetin superrahastoja ja hiukan Evlin yrityslainaa. Muuten lomailimme mökillä.

Heinäkuussa aloitin uuden salkkuyhtiön osto-ohjelman.

Avance Gas Holding (AVANCE) on yksi maailman suurinpia nesteytetyn maakaasun laivaajia. Se on perustettu 2007 ja listattu Oslon pörssiin vasta  keväällä 2014. Tässä  linkki sijoittajaan, joka on tutkaillut yhtiötä tarkemminkin. Myönnän peesanneeni sumeilematta.

Alkuun ostin vain 100 kpl erän hintaan a' 153,5 NOK. Pääomistajien taustaan liittyen on lupa odotella reilua osinkopolitiikkaa. Tämä osto on tehty aika vähillä tiedoilla ja siis riskisijoitus. Osuus salkusta on 1,5%.

Olen viime päivinä lähinnä seurannut katseella salkkuyhtiöni Seadrillin taaperrusta. Ilmassa on epäluottamusta liittyen Venäjä- pakotteisiin ja yhteistyöhon Rosneftin kanssa. Lisäksi pääomistaja John Fredriksen on ajautunut erilleen entisestä neuvonantajastaan, jota pidetään imperiumin yhtenä arkkitehtinä. Tänään Bloomberg kirjoittaa asiasta.  

Osinkojen kehitys



P.S. Syyskuun alussa heivasin loputkin Elektan osakkeet laitaan. Olen jo pitkään ihmetellyt johdon lupausten ja tulosten välistä ristiriitaa.

Elekta on vuodessa syöksynyt 30% ja huhuja tuloksen manipuloinnista on alkanut liikkua. Savander on aloittanut erityistilintarkastuksen ja katsotaan rauhassa sen tulos, ennen kuin palaan asiaan.

Eilen ostin lisää Koneen osakkeita.
OSTO KNEBV 70 a' 32,31 EUR. Osuus salkusta on 7,88% ja se on toisella tilalla yksittäisistä osakkeista.

Portfolion osakeallokaatio on nähtävissä salkku-välilehdellä.






P.S.II : Lisää uutisia Seadrilliin liittyen 











Thursday, June 26, 2014

Elekta ei humppaa tarpeeksi



Viimeisten parin viikon ajan olen tehnyt puutarhatöitä. Sää on ollut kamala. Keskeinen projekti on ollut ruusujen istutus ja siinä yhteydessä olen joutunut soveltamaan raadollista ohjetta kovin monelle pienelle ruusulapselle, joka tuotiin kotiansarin lämmöstä ja suojasta koleaan kainuulaiseen juhannussäähän, jossa rakeet ja lumipyry kesken kokonpolton ovat vain satunnainen tapaus suuren kesäisen suunnitelman luomisessa ja toteutuksessa.

Ohje on huumoriyhtye Eläläisten Humppaa tai kuole !


"Elekta (EKTA), on ruotsalainen sädehoitolaitteisiin keskittyvä yhtiö. Se on  maailman parhaiten pärjäävien joukossa, top 2 joukossa. 

Pääomistaja on keksinyt tuotteen, on hyvin aktiivisesti mukana yhtiön toiminnassa ja yhtiöllä on markkina-asema kunnossa ja sitä myöten myös kannattavuus on kunnossa. 

Mikä tarkoittaa että kaikki edellytykset ovat olemassa hyvään kasvuun. Tässä tapauksessa voi todeta myös että yhtiöllä on rakenteellista kasvua kun väestö vanhenee."  

- Markus Larsson, Fondita


Olen omistanut sädehoitoyhtiö Elektaa joulukuusta 2012  lähtien. Yhtiö on antanut toistuvia tulosvaroituksia ja viimeksi toukokuussa ilmoitettiin osingon leikkauksesta. Lisäosinko ei paranna vaikutelmaa siitä, että nyt on kehitys hyytynyt ainakin tältä erää. Toistuva tulosvaroitus on paitsi merkki huonosta markkinaympäristöstä myös merkki virheellisestä ohjeistuksesta. Onko johto tehtäviensä tasalla? Hyvää tuotetta tekevä yhtiö ei aina ole hyvä sijoitus. 

Lopetan stoploss-rajan ylittyessä lisäostot laskevaan kurssiin, kevennän positiota puoleen ja panen yhtiön tarkkailuosastolle.

Koko historiansa aikana yhtiö on maksanut osinkoa kaksi (2) kruunua osakkeelta eli puolentoista vuoden holdaus 6% painolla on tuottanut muutaman kympin ja  -15% tappion päälle.

Vähennys 350 kpl a' 84,90 SEK. 
Salkkuun jää 2,43 % osuus keskihinnalla 93,19 SEK.

Sorry Elekta-B ja Gammaveitsi, tällaista tää on,

Humppaa tai kuole. Katsotaan myöhemmin.



Irtaantuvien varojen arvelen päätyvän kasvavaa osinkoa maksavan energiayhtiön ostoon.

Kinder Morgan voisi olla sellainen.

























Monday, April 28, 2014

Venäjäriskiä alemmas


Myin puolet YIT:n osakkeista. Ruplan riski on suuri. Velkarahalla ei kannata leikkiä sankaria ja vouhastella ilman paitaa. Kun sikspäkki on heikossa kunnossa toisin kuin sillä toisella sekuropaatilla.

Tulosohjeistus vuodelle 2014 ennallaan

Konsernin toimialaraportoinnin mukaisen liikevaihdon arvioidaan kasvavan 0?10 %
vertailukelpoisin valuuttakurssein. Toimialaraportoinnin mukaisen
liikevoittomarginaalin arvioidaan olevan 7,5?8,5 % ilman kertaluonteisia eriä. 

Jatkunut epävarmuus yleisestä makrotalouden kehityksestä vaikuttaa YIT:n
liiketoimintaan ja asiakkaisiin. Ukrainan kriisin pitkittymisellä ja
mahdollisella kärjistymisellä olisi todennäköisesti negatiivinen vaikutus
yhtiön liiketoimintaan. 


Myynti YIT 195 kpl a' 7,28€. Osuus salkusta on 1,45%.























Thursday, April 24, 2014

Myynti: Okmetic, Q1 14 Elisa, Citycon




Myin eilen Okmetic-omistukseni ennen Q1-julkistusta. Myyntihinta oli 4,54€ per osake. Osuus salkusta oli vain 1,6%. Tuottamaton rönsy, jonka kauppahinnalla voi lyhentää lainaosuutta.

Inderesin mukaan yhtiö on "kärsivälliselle sijoittajalle". Kärsivällisyys loppui nyt.
Osavuosikatsaus kuvastaa huononevaa tulosta ja  kauniita lupauksia paremmasta huomisesta.

Suhteeni Okmeticiin on ollut perin ambivalentti ja ehkä on parempi ottaa etäisyyttä ristiriitaisia tunteita aiheuttavaan instrumenttiin. Johtoryhmän antelias palkkiopolitiikka mietityttää. Suomen ulkopuolelta löytyy parempaa tulosta tekeviä yhtiöitä ja Suomestakin Kone..

OSAVUOSIKATSAUS 1.1. - 31.3.2014: LIIKEVAIHTO KASVUSSA, ERITYISESTI ANTURIKIEKKOJEN KYSYNTÄ VAHVAA
Ellei toisin mainita, suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin.
TAMMI-MAALISKUU LYHYESTI:
  • Liikevaihto 17,4 (16,4) miljoonaa euroa, kasvua 6,1 %.
  • Kiekkoliiketoiminnan toimitukset 17,5 (15,5) miljoonaa euroa, kasvua 13,0%.
  • Liiketulos 0,9 (1,4) miljoonaa euroa eli 5,3 % (8,4 %) liikevaihdosta.
  • Tilikauden tulos 0,6 (1,2) miljoonaa euroa.
  • Laimentamaton osakekohtainen tulos 0,04 (0,07) euroa.
  • Liiketoiminnan nettorahavirta 0,6 (0,8) miljoonaa euroa.
Oman pääoman tuotto oli 4,4 (7,8) prosenttia.

Elisa teki hyvän tuloksen. Sen osuus on 7,5% joten lisäystarvetta ei ole.

Cityconin tuloksessa käyvät ilmi valuuttatappiot ja toisaalta hieno kulukuri. ilahduttavaa on operatiivisen tuloksen paraneminen. Osuus 3,11%.

Yhteenveto vuoden 2014 tammi-maaliskuusta verrattuna vuoden 2013 vastaavaan
jaksoon 
- Liikevaihto laski 61,3 miljoonaan euroon (Q1/2013: 62,9 milj. euroa) johtuen
lähinnä divestoinneista ja heikommasta Ruotsin kruunusta. 
- Nettovuokratuotot kasvoivat 0,3 miljoonaa euroa eli 0,8 % ja olivat 40,7
miljoonaa euroa (40,4 milj. euroa), johtuen lähinnä tiukasta hoitokulujen
hallinnasta. Lisäksi leuto talvi vähensi hoitokuluja.  Vertailukelpoisten
kohteiden nettovuokratuotto kasvoi 1,2 miljoonaa euroa eli 3,9 % ilman
heikentyneen Ruotsin kruunun vaikutusta. Lisäksi kehityshankkeet kasvattivat
nettovuokratuottoja 0,4 miljoonalla eurolla. 
- Tulos/osake oli 0,08 euroa (0,07 euroa).
- Operatiivinen tulos (EPRA Earnings) kasvoi 2,6 miljoonaa euroa eli 13,4 %
lähinnä korkeampien nettovuokratuottojen ja matalampien rahoitus- ja hallinnon
kulujen ansiosta. Operatiivinen tulos/osake (EPRA EPS, basic) oli 0,051 euroa
(0,052 euroa). 
- Liiketoiminnan nettorahavirta/osake nousi 0,06 euroon (0,05 euroa).

_______________________________________________________________________

Koneen tulevaisuus huolestuttaa Inderes-analyysitaloa.

Inderesin mukaan Koneen arvostustaso on lähes kaikilla mittareilla haastava, tosin se voidaan perustella yhtiön erinomaisella laadulla. Lyhyellä tähtäimellä osakkeelle on kuitenkin enemmän negatiivisia kuin positiivisia triggereitä, Inderes arvioi.
Inderes laskee Koneen suosituksen tasolle ”lisää”