Friday, November 14, 2014

Somestetiikkaa


Mothers of Invention.

"Todellisuudessa talousuutisointi on pelkkää kohinaa. -
Ei ole harvinaista, että yhtenä päivänä talouslehdessä kerrotaan, miksi uusi lama on nurkan takana, ja seuraavana, miksi nousu jatkuu. 
Uutisointi on lähes skitsofreenista. Nousuille ja laskuille ei välttämättä ole mitään erityistä syytä."   - Erilainen ote omaan talouteen  - vapaus, onni ja hyvä elämä (Pasi Havia, Ville Lappalainen, Antti Rinta-Loppi)

"Tällä en tarkoita, etteivätkö nettipalstat voisi olla ihan kelpo välineitä sosiaaliseen kanssakäymiseen sijoittajien välillä. Käyttäjän on vain syytä muistaa, että vakavasti otettavia neuvoja niiltä ei kannata hakea - korkeintaan viihdettä." -Anders Oldenburg


Sijoittajien sosiaalisen median yhteisöt ovat peilikuva muusta sosiaalisesta mediasta. 

Suurryhmäilmiöt kukkivat oli kyse Kauppanlehden suositusta keskustelupalstasta tai Seeking Alpha -yhteisön ammatillisesti ilmeisen kokeneen alustajakaartin ja heidän kommentoijiensa keskustelusta. 

Välistä tunteet kuohuvat ja sanan säilä sivaltelee. Puukkoja paitsi putoilee myös hiotaan toisinajattelijan skalppeeraamista varten. 

Kaikilla alustoilla nimimerkin suojissa tapaa maltillista ja välistä erinomaisen informatiivista ja selvästi tietoon perustuvaa pohdiskelua, tulevaisuuden arvailua, huulenheittoa ja suoranaista trollaustakin. 

Varsinaista kiusaamista en ole havainnut tai siihen törmännyt. Ajoittain toki puhutaan virtuaaliympäristössä virtuaalisalkuista eli salkuista, joita ehkä haaveillaan omistettavaksi, ostoista jotka tehdään vain kuvitelmissa ja myynneistä 1000 % voitolla.

Suurimmalla osalla lienee silti oma koira tappelussa, kuten englanninkielinen fraasi asian muotoilee.

Omalla nimellään esiintyvät kirjoittaja ovat sosiaalisen median eliittiä. Osa on alan ammattilaisia, osa kokeneita harrastajia ja ilahduttavan paljon myös yksittäiset yhtiöt ja niiden johto ovat tajunneet reaaliaikaisen informaation jakamisen olevan tärkeä osa omaa työtään , ei erillinen harrastus. 

Viime aikoina vaikkapa Technopoliksen  näkyvyys on ollut esimerkillistä.

Piksu-yhteisö on seuraamisen arvoinen, joskin keskustelua on kovin vähän ja sekin muutamiin vakiokävijöihin keskittynyttä.

Nordnetin Sharevillen jutut ovat ainakin vielä lyhyttä twitter-tyylistä toisen salkun tapahtumien jutustelunomaista arviointia ja ällistelyä.

Twitteriin moni sijoittaja jakaa omat blogi-päivityksensä ja päivittäiset havaintonsa. Twitterillä on etunaan laaja kansainvälinen näkyvyys ja reaaliaikaisuus.

Blogi-maailma on sitten oma lukunsa. Siihen pääsee tutustumaan vaikka tämän sivun blogroll-palkista. Ehdoton suosikkini on Anders Oldenburgin Phoebus-blogi.

Alustasta riippumatta tavallinen bullero, rommari, peluri, tuulipuku, geelitukka ja guru vääntävät asiaa ja asian vierestä vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. 

Esimerkiksi Kauppalehden pitkiä ketjuja taaksepäin seuraamalla pääsee mukaan aikakauden tunnelmaan aidosti lähellä olevan mikrohistorian hengessä. 

Valitettavasti finanssinero "repese" on moderaattoreiden toimesta näköjään poistettu Kauppalehden historiankirjoista tykkänään. Sen sijaan väsymätön Google ei unohda.

Joku toinen kaipaa vanhoja aikoja. 

Nimimerkki nakkipaketti 24.7.2014: "Jotenkin omituista kun ei tarvii käydä ostamassa hillomunkkeja eikä laittaa Nokia kaffeja tippumaan. Pakko se on silti koiran kanssa katsella Nokian osari niin kuin ennenkin (koiran pyynnöstä). 
Ei ole osakkeita kyydissä, mutta kai sitä voi laittaa kahvit tippumaan ja ottaa vaikka kaurakeksejä kaapista ."



________________________________________________________________________





Ai niin. Olin vallan unohtaa! Olette käyneet tässä blogissa yli 100 000 kertaa. 


Kiitos! 





















No comments:

Post a Comment

Lisää kommenttisi, kiitos